Η δημιουργία εθνικών επετείων στον κόσμο της παγκοσμιοποίησης και της κυριαρχίας της εικόνας: η οιονεί επέτειος των γεγονότων της πλατείας Τιενανμέν του Πεκίνου

ΘΑΝΑΣΗΣ Ν. ΜΠΟΧΩΤΗΣ

Σειρά Δημοσιεύσεων Ιστορικού Τμήματος, Αρ. 4

Κάθε χρόνο την 5η Ιουνίου, τα ΜΜΕ μας θυμίζουν την αιματηρή καταστολή της εξέγερσης της πλατείας Τιενανμέν (τη νύχτα της 4ης προς 5η Ιουνίου 1989), με τη φωτογραφία του άνδρα που μένει όρθιος μπροστά από μια σειρά αρμάτων μάχης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, εμποδίζοντάς τα να προχωρήσουν και να συνεργήσουν στην καταστολή. Πρόκειται για τον άνθρωπο του τανκ («tankman»), όπως αποκαλείται συνήθως. Λιγότερο ή και καθόλου γνωστό παραμένει το άγαλμα της «θεάς της δημοκρατίας και της ελευθερίας», ύψους 10 μέτρων, από γύψο και πεπιεσμένο χαρτί τοποθετημένο πάνω στον μεταλλικό του σκελετό, το οποίο είχαν ανεγείρει οι σπουδαστές ακαδημιών τέχνης για να το τοποθετήσουν στρατηγικά απέναντι από την τεράστια εικόνα του Μάο τσε Τουνγκ που δεσπόζει στην πλατεία, στο σημείο όπου ο τελευταίος είχε ανακηρύξει την ίδρυση της ΛΔΚ την 1η Οκτωβρίου 1949. Το άγαλμα καταστράφηκε τη νύχτα της καταστολής, αλλά έχει αναπαραχθεί πιστά, όχι όμως με δουλική αντιγραφή, στο Χονγκ Κονγκ (ΧΚ) και στην αντίπερα όχθη του Βόρειου Ειρηνικού, δηλαδή στον Καναδά και στις ΗΠΑ. Μάλιστα στο ΧΚ και στις ΗΠΑ (Ουάσινγκτον) εντάσσεται σε εκδηλώσεις μνήμης για το γεγονός.

Κατεβάστε ολόκληρο το κείμενο της δημοσίευσης εδώ.

Comments are closed.